Csaba Bene Perlenberg: Framtiden är en tråd värd att dra i

Medan modé- och textilbranschen genomgår förändring, finns det en öppning för att satsa på det som kommit före, skriver Mark-Postens chefredaktör Csaba Bene Perlenberg på plats i Visby under Almedalsveckan på Gotland.

ANNONS
|

Som åsiktstorg är Almedalsveckan i Visby på Gotland en världsunik klenod, en företeelse som är vida mer viktig än det oförtjänt dåliga rykte som den fått. Förra årets vidriga händelse där psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren knivmördades på öppen gata blev en påminnelse om att Almedalsveckan är så mycket mer än mingel och nätverkande. Det är folkbildning, åsiktstorg och en manifestation för det fria ordet, allt i ett. Civilsamhället blandas med förtroendevalda, tjänstemän och företag som berättar, debatterar, påverkar, stöter och blöter mot de som tycker något annat, om vartannat.

En åsikt har man tills man skaffar sig en annan, brukar det heta. Lite som kläder.

Almedalen är politik, ekonomi och frågor som både berör och upprör. Gränderna fylls av samhällsengagerade aktörer som förvisso kan tycka olika, men som i de flesta fall drivs av en och samma önskan: Att förbättra kommuner, regioner och landet inom de områden de är verksamma.

En åsikt har man tills man skaffar sig en annan, brukar det heta. Lite som kläder. Vissa åsikter sitter efter en tid illa, av den enkla anledningen att omvärlden (eller den som bär dem) har förändrats. Och tid och samhälle med dem. Garderoben behöver uppdateras.

I väntan på en Almedalsgarderob för åsikter, där besökare kan låna och prova begagnade perspektiv och åsikter, finns Svensk Handels och Swedish Fashion Councils Almedalsgarderob för återanvända kläder. En lika genial som självklar idé: Låna kläderna till det där minglet som förgyller Visbykvällarna. Det går också bra att få sina kläder lagade och till och med att bli klippt och få sin make-up gjord inför kvällens äventyr. Gimmick? Knappast. Snarare före sin tid – och en aning om vartåt framtiden bär för svenska kläder och textilier, en fråga som är nog så viktig för Tygriket i Mark.

– När vi startade detta initiativ 2017 så fanns det ingen av de etablerade spelarna som jobbade med uthyrning eller andrahandsmarknad. Idag ser vi en accelererande andrahandsmarknad som vissa tror kommer bli större än fast fashion redan innan 2030, berättar Jennie Rosén för Mark-Posten på plats i Visby.

Rosén är vd för Swedish Fashion Council som är en branschorganisation för svenska modeskapare och textilskapare. Hon ser en bransch vars utbud förvisso är i ständig förändring, men där branschen i sig nu står inför en stor, och nödvändig, utveckling som stavas digitalisering och hållbarhet.

– Omställningen av modebranschen drivs på både av makroekonomiska faktorer, förändrade konsumentbeteenden och omfattande lagstiftningssatsningar. Ett tydligt exempel är andrahandsmarknaden där kombinationen av lägre priser och ett mer hållbart alternativ kraftigt ökat attraktionen. Digitaliseringen har sedan kraftigt drivit på utvecklingen.

En from förhoppning torde vara att återbruket och en förlängd livskedja för kläder för med sig ett ökat fokus på textiliers kulturhistoria.

En avgörande faktor för hållbarheten är att allt fler textil- och klädes producenter tar hem produktionen till Sverige. Och gärna lokalt.

– Om man tittar på produktionen i Sverige ser vi en återetablering av till exempel mikrofabriker idag. Där ser vi ur ett globalt perspektiv att det finns möjlighet att flytta hem produktionen igen. Vi ser att svenska aktörer har en helt annan inställning till produktion i Sverige idag. De vill gärna producera lokalt. I vårt inkubatorprogram, där vi bland annat har Hodakova och RaveReview som vunnit Årets designer på Elle Galan, producerar majoriteten av varumärkena lokalt i nära samarbete med mikrofabriker.

Att second hand-marknaden kommer att utvecklas och fördjupas är uppenbart. I vissa fall är andrahandsvärdet av vissa plagg större än det ursprungliga priset, berättar Jennie Rosén.

– I Stockholm kan vi se långa köer utanför second hand-butikerna.

En from förhoppning torde vara att återbruket och en förlängd livskedja för kläder för med sig ett ökat fokus på textiliers kulturhistoria, något som det är si och så med i Marks kommun. Mark-Posten har tidigare kunnat berätta att från kommunens sida ser man på textilbranschen som en bland många andra när det kommer till besöksnäringen – en missad chans till profilering, kan tyckas.

Jennie Rosén ser gärna att textilier och kläder lyfts fram inom utbildningen, både som kulturhistoria men även ur ett konsument- och klimatperspektiv.

– Idag är kunskapen om mode och kläder alldeles för låg, och man förstår inte det faktiska värdet i ett plagg, hur man ska ta hand om det eller vikten av att förlänga livstiden så mycket som mjöligt. En viktig del kommer därför att kraftigt höja kunskapsnivån, det bästa hade varit om det började redan i grundskolan.

Det är onekligen en tråd att dra i för både näringsliv och utbildningsväsende, inte minst i Marks kommun.

LÄS MER:Nu ska Tygriket sluta elda upp tyger – nya EU-regler kommer

LÄS MER:Om någon tvivlat – Tygriket lever!

LÄS MER:Sätila of Sweden har fokus på klädmodet

LÄS MER:Här är historien bakom Tygriket i Mark – så började allt