A-traktorer – frågan som delar kommunen

Hösten 2022 har frågan om A-traktorer varit på mångas läppar. Mark-Posten har tagit pulsen på kommunen, och splittringen mellan ungdomarna och vuxenvärlden.

ANNONS
LocationMark|
|

Klockan är strax efter 19. Det är fredag kväll, och på McDonalds parkering mittemot OKQ8 står flera Volvo-bilar prydligt uppradade. Runt dem har en grupp ungdomar samlats och huttrar i den karga vinterkylan.

15–årige Liam Callheim är en av dem. Han berättar att parkeringen är en av de vanligaste samlingsplatserna om man vill träffa folk.

– Du har mat där och bensin där, säger han, och pekar i riktning mot OKQ8-macken.

Samtidigt som vi står och pratar sveper en polisbil förbi. Den tar ett varv på parkeringen innan den försvinner.

En av ungdomarna berättar att det är vanligt med poliskontroller av A-traktorer i kommunen, och att de har flera bekanta som stannats för kontroller.

Några minuter senare dyker ytterligare en polisbil upp. Den tar samma väg som den tidigare, med undantag att den stannar en kort stund på bensinmacken och iakttar ungdomarna, innan den också försvinner.

På parkeringen mellan McDonalds och OKQ8 samlas många ungdomar med A-traktorer.
På parkeringen mellan McDonalds och OKQ8 samlas många ungdomar med A-traktorer. Bild: Gustaf Hallin

Ungdomarna menar att de får kritik från personal på bensinmacken för att de stör. Samtidigt märker de också att det kommer kritik från annat håll, exempelvis sociala medier.

– De skriver på ”Hänt i Mark”, säger en av ungdomarna.

Flera av de som Mark-Posten pratar med är överens om att de skulle vilja ha fler aktiviteter för unga i kommunen, för att ha fler alternativ på sätt att umgås.

Under det senaste året har det rapporterats om flera allvarliga trafikolyckor med A-traktorer inblandade, något som fått Transportstyrelsen att agera.

Tidigare under året kom myndigheten med ett förslag om en rad skärpta lagkrav för att få köra A-traktor. Bland annat krav på vinterdäck och bilbälte för förare och passagerare.

I Marks kommun har andelen registrerade a-traktorer i skjutit lavinartat i höjden de senaste åren. 2021 var siffran uppe i 235, att jämföra med samma siffra 2020. Då fanns 171 registrerade a-traktorer i kommunen.

Öppet vill ingen vara kritisk mot fenomenet, men på sociala medier bubblar det under ytan.

En användare i en Facebookgrupp skriver bland annat: ”Polisen verkar inte bry sej ett jävla spår hur fort dessa "bilburna" galenpannor kan köra med sina "traktorer."

En annan skriver: ”Så glad jag är att jag och sambon flyttade därifrån, för några år sen var det bara helgerna. Låter som om att det blivit värre.”

A-traktor på OKQ8:s parkering i Kinna.
A-traktor på OKQ8:s parkering i Kinna. Bild: Gustaf Hallin

När Mark-Posten ringer upp en av trådstartarna vill inte denne bli citerad i tidningen med namn, utan hänvisar till att det är en känslig fråga.

Skenebon Kerstin Andersson är inte lika kritisk mot mängden a-traktorer.

– Det är mycket köer, men jag störs inte av dem.

Hon välkomnar dock Transportstyrelsens förslag om bland annat specifikt körkort för A-traktorer, och bilbälte.

– Jag tycker att det är självklart. Det är bättre att de lär sig från början med körkort. Det är inga leksaker.

Kinnabon Sara Andersson resonerar ungefär likadant.

– De stör mig inte så mycket. Det man märker är att det kan bli långa köer. Det kan ta tid.

Hon välkomnar också Transportstyrelsens förslag på lagskärpningar.

– Jag ser bara positivt på det. Det låter bra.

Kinnabon Sara Andersson, Marks kommun.
Kinnabon Sara Andersson, Marks kommun. Bild: Gustaf Hallin

Ulla Håkansson bor centralt i Kinna, men störs inte av ljud från A-traktorer, menar hon.

Däremot tycker hon att det är en oroväckande utveckling sett till de trafikolyckor som varit det senaste året, med A-traktorer inblandade.

– Vi hade en grabb som var biltokig. Han fick mecka och hålla på bäst han ville.

För ett par veckor sedan slogs dörrarna till ett garage i Berghem upp, som ska locka motorintresserade ungdomar till sig. När Mark-Posten gjorde ett besök vid öppningen var drygt ett dussin ungdomar från olika delar av kommunen på plats.

Robert Cleverup är polisens gruppchef på den operativa verksamheten i Mark och Svenljunga, och Annika Stomberg är kommunpolis. De menar att de får klagomål till sig från personer angående A-traktorer som är för högljudda på kvällar och nätter.

– Folk kommer in till oss, och vi får mejl. Det är boende som inte kan sova, som får sömnen förstörd, säger Robert Cleverup.

De berättar att arbetet mot A-traktorerna är en prioriterad del i polisens arbete. De försöker vara ute och synas, för att jobba förebyggande. Framförallt handlar det om situationen på OKQ8 och McDonalds.

– Det är flera som har tyckt att det har varit otryggt. Ungdomar i grupper skapar generellt otrygga platser för många äldre, säger Annika Stomberg.

Polishuset i Kinna.
Polishuset i Kinna. Bild: Gustaf Hallin

Hon är dock tydlig med att hon tycker att umgänget runt A-traktorerna är en viktig del av ungdomars fritid.

– Jag förstår att det är en frihetsgrej, att man slipper få skjuts av föräldrar. Man kan ta sig själv om man ska någonstans.

Hon fortsätter:

– Det är en sund fritidssysselsättning, så länge det sker på rätt sätt. Där kan det fylla en viktig roll.

Tidigare under hösten genomfördes en riktad insats för att kontrollera A-traktorer på regional nivå i västra Sverige. Robert Cleverup och Annika Stomberg poängterar att polisen bötfäller A-traktorförare för att höja trafiksäkerheten på vägarna, då många fordon inte är konstruerade på ett säkert sätt.

De båda välkomnar Transportstyrelsens förslag om lagskärpningar, där flera åtgärder pekas ut.

– Vi ska vara rädda om våra ungdomar, säger Annika Stomberg.

Ungdomar med A-traktorer i Kinna.
Ungdomar med A-traktorer i Kinna. Bild: Gustaf Hallin

Tillbaka på McDonalds parkering. Temperaturen droppar lägre och lägre. Ett par ungdomar går in och värmer sig på restaurangen, och någon annan går in på bensinmacken. En och annan sitter kvar i sin bil, men de flesta trotsar kylan, och dröjer sig kvar runt fordonen.

”Vilken är snyggast här?” Frågan kommer från en av ungdomarna, som vill ha ett omdöme från Mark-Postens reporter rörande de fordon som står uppradade.

De flesta av de som Mark-Posten pratar med har följt debatten och diskussionerna om Transportstyrelsens förslag på regelskärpningar.

– Vinterdäck har jag ändå, så det gör inte så stor skillnad, säger 15–årige Gustav Johnsson, vars A-traktor är en av flera på parkeringen.

Han fortsätter:

– Om det ska vara bälteskrav stå tycker jag det är bra om det är baksäte också, så slipper man sitta fyra personer i framsätet. Då skulle man kunna åka fler i samma bil, och behöva åka färre bilar.

I dagsläget får A-traktorerna köras i 30 kilometer i timmen, men han tror att en hastighetshöjning till 45 kilometer i timmen skulle minska antalet trimmade A-traktorer.

– Ofta när man trimmar vill man köra 40, säger han.

LÄS MER:Ny lokal för motorintresserade ungdomar i Berghem

LÄS MER:Så blir du bäst informerad i Marks kommun

LÄS MER:Vattenhjul driver belysningen till kvarnen