Båtsemester – så färdas du säkert till havs och sjöss

Allt fler väljer att spendera sommaren i båt. Det bäddar för en intensiv säsong för Sveriges frivilliga sjöräddare i Sjöräddningssällskapet, men det finns mycket du kan göra själv för att undvika olyckor.

ANNONS
|

Under måndagseftermiddagen inträffade en olycka, då fem personer som var ute och åkte båt i Sörsjön hamnade överbord. En person omkom i samband med händelsen. Något som Mark-Posten skrivit om och fortsätter att följa upp.

Varje år färdas minst 1,5 miljoner personer i vuxen ålder i fritidsbåtar runt om i Sverige enligt Transportstyrelsen. För en säker båtsäsong rekommenderar myndigheten bland annat flytväst, nykterhet på sjön och goda förberedelser.

Enligt Transportstyrelsens olycksstatistik för fritidsbåtar omkommer varje år omkring 20 personer i fritidsbåtsrelaterade olyckor. Under 1970-talet var siffran cirka 100 personer.

Sjöräddningssällskapet deltar vid 90 procent av all sjöräddning i Sverige. Hela verksamheten bygger på gåvor, medlemskap och ideella insatser.
Sjöräddningssällskapet deltar vid 90 procent av all sjöräddning i Sverige. Hela verksamheten bygger på gåvor, medlemskap och ideella insatser. Bild: Roger Larsson

Att dödstalet gått ner menar Transportstyrelsen bland annat beror att båtar generellt blivit säkrare, flytvästanvändandet har ökat och alkoholvanorna har förändrats. Mobiltelefoner gör det möjligt att larma snabbt och sjöräddningen har blivit effektivare. Väderprognoserna är också bättre nu och allt fler båtägare genomgår utbildning av olika slag.

Enligt Sjöräddningssällskapet är de vanligaste orsakerna till att man slår larm motor- och propellerhaveri, bränslebrist, grundstötning och tamp i propellern. Sjöräddningssällskapet har tips på sin webbsida för att förebygga olyckor.

Fylleri är ett brott även på sjön

En stor del av sjösäkerhet är att vara nykter till sjöss. Alkohol har en negativ påverkan på bland annat omdöme, uppmärksamhet, reaktionsförmåga och koordination vilket ökar risken för olyckor i sjötrafiken eller vid exempelvis angöring.

Sjöfylleri är ett brott mot sjölagen och samma promillegräns gäller till sjöss som på land: 0,2 promille alkohol i blodet. Kustbevakningen och Polismyndigheten utför både riktade och slumpmässiga nykterhetskontroller av sjötrafiken.

Enligt Kustbevakningen är påföljden för sjöfylleri böter eller fängelse i högst sex månader. Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Påföljden för grovt sjöfylleri är fängelse i högst två år.

Ur Sjöräddarnas bästa tips

Före utfärd.

Lär känna din båt. Se till att du vet så mycket som möjligt om den båt du köper eller hyr.

Utbilda dig. På sjön gäller andra regler än på vägarna.

Se över båtens utrustning. Ankare, tillräckligt med tamp, verktygslåda, brandsläckare, första förband, en extra dunk bränsle och hela segel. Men också personlig utrustning: varma kläder, vatten, sjösjuketabletter och nödproviant.

Sprid kunskapen. Det blir roligare och säkrare om alla ombord får uppgifter, kan hantera båten och navigera. Lär er tillsammans och prata igenom hur ni skulle agera i en nödsituation.

Sjösäkerhet.

Sjösäkerhet. Kolla alltid vädret innan ni går ut, för den tid ni tänkt vara ute, och håll koll på om prognosen ändras.

Meddela vart du går. Se till att någon som är på land vet vart ni går och när ni förväntas vara hemma.

Planera färden. Se till att kunna navigera och utrusta båten med sjökort.

Se till att du kan larma. Om det värsta skulle hända, se alltid till att du kan larma med mobiltelefon och eventuellt VHF-radio (kräver certifikat). Mobilen i vattentätt fodral, så kan du ringa 112 även från vattnet.

Flytväst till alla ombord. Se till att alla har flytväst ombord. Flytvästen räddar liv.

Till sjöss.

Gott sjömanskap. På sjön är inte ensam stark. Gott sjömanskap innebär att visa hänsyn och hjälpas åt.

Håll avstånd. Det går inte alltid att förutse andra har för avsikter. Därför är det viktigt att hålla ordentligt avstånd.

Var tydlig. Visa dina avsikter tidigt och tydligt.

Visa hänsyn. Att hålla avstånd och vara tydlig. Tag också för vana att titta bakom båten innan till exempel ett möte eller vid passage av en brygga; hur mycket svall drar båten? För att minska svallet räcker det inte att sänka farten lite grann.

Skaffa marginaler. Vad händer om du får ett oväntat motorstopp, en tamp i propellern eller något annat plötsligt problem? En blåsig dag kan ett litet problem snabbt utveckla sig till en farlig situation.

Källa: Sjöräddningssällskapet

LÄS MER:Eldningsförbudet hävt i Mark med omnejd

LÄS MER:Nu öppnar den obemannade livsmedelsbutiken i Örby

LÄS MER:Utomhusbassängerna i Kinna och Fritsla riskerar stängning: ”Vår personal känner sig inte säkra”