Beställd busstrafik via telefonen – testas i Örby, Skene och Kinna

Västtrafik testar buss på beställning i flera orter i Marks kommun. Resenärer kommer att kunna boka en resa när de vill till priset av en vanlig biljett.
– Vi hoppas att det kan få fler att ställa bilen ibland, säger Per Nyrenius, som är utvecklingsledare på Västtrafik.

ANNONS
|

Västtrafiks nya pilotprojekt vidgas nu till orterna Kinna, Skene och Örby. Två bussar kommer att kunna beställas via den nya appen ”Buss on demand”. Det kommer att kosta som en vanlig resebiljett och även period- och seniorkort gäller.

– Vi testar detta av flera anledningar, bland annat för att se om en sådan här flexibel tjänst kan fungera bättre än den vanliga linjelagda kollektivtrafiken i områden som Kinna, Skene och Örby, säger Per Nyrenius.

Så funkar Västtrafiks Buss on demand

Upphämtningen och avlämningen kommer att ske på vanliga busshållplatser eller på någon av de nya hållplatser som tagits fram för de nya bussarna. Eftersom att bussarna kör ett större område har det krävts nya så kallade virtuella hållplatser.

– Vi ökar täckningen av området, där det inte finns fysiska hållplatser har vi lagt in virtuella hållplatser. Det ska vara max 400 meters gångavstånd inom hela området, det är en av de parametrar vi testar, säger han.

Vilken rutt bussen tar beror på hur många som ska hämtas och lämnas. I de flesta fall kan en buss komma inom 10–20 minuter, enligt Västtrafik.

Testet startar den 28 november och pågår till sommaren 2024 i ett första skede.

– Det är litegrann en del av testet att vi vill se hur många resor vi klarar av med hur många bussar. Man kan gissa men inte veta.

De två bussarna i Mark kommer att täcka behovet, tror Nyrenius.

– Men skulle resandet bli jättehögt kommer vi göra vad vi kan för att sätta in fler bussar.

Hur ser ni på risken att det här bidrar till att linjetrafik i områdena fasas ut?

– Den traditionella kollektivtrafiken är fortfarande världens bästa uppfinning. Det kommer det här aldrig konkurrera ut, men det kan vara ett komplement.

I Ulricehamn har testet varit igång sedan i september och än är det för tidigt att dra några slutsatser om det. Men responsen har varit god.

– Vi har gjort stickprov och ringt upp, det har varit allt från äldre resenärer som kunnat ta sig till Ica lättare till de som tar buss till jobbet. Reaktionerna har varit väldigt positiva vilket är kul. Sedan har vi en plan att göra en större enkät och fler intervjuer senare, säger han.

Testar ekonomin

Kostnaden för testperioden i Mark är cirka fyra miljoner kronor, enligt Nyrenius. Om detta är en ekonomiskt hållbar modell återstår också att se.

– Vi har branschkollegor i Värmlandstrafiken och Sundsvall som har goda erfarenheter. Men det är komplext. Det är därför vi testar vad kunder tycker om det och om det hänger ihop ekonomiskt. Vi jämför vad det kostar per resa och månad i förhållande med traditionellt resande.

Fakta ”Buss on demand”

Det går att resa med i tätortsområdena i och mellan Kinna, Skene och Örby, måndag till fredag 7–21 och lördag till söndag 10–21.

Västtrafiks vanliga biljetter, till exempel periodbiljetter och seniorkort, gäller. För den som reser med enkelbiljett är priset samma som i den ordinarie kollektivtrafiken.

Tjänsten är ett test som pågår till sommaren 2024 och är ett komplement till den ordinarie kollektivtrafiken med fasta linjer och fast körväg.

Testet görs i samarbete med Marks kommun och trafikföretaget Nobina.

Källa: Västtrafik