Projektledaren Ahmet Zejnulahu vid Kinnas nya resecentrum: ”Att se folk stå här och vänta är en glädje.”
Projektledaren Ahmet Zejnulahu vid Kinnas nya resecentrum: ”Att se folk stå här och vänta är en glädje.” Bild: Ola Pilhem

Extra allt i Kinnas nya resecentrum

Den gamla stationen i Kinna har genomgått en rejäl ansiktslyftning och lite till. Det nya resecentrumet innehåller en inbyggd kiosk och ett cykelgarage med extra allt.

ANNONS
LocationKinna|
|

– Det är ett ju ett väldigt centralt objekt som får väldigt många ögon på sig och som kommer att nyttjas av många. Jag är stolt över att få leda ett sådant här projekt. Bara att se folk stå här och vänta är en glädje, säger projektledaren Ahmet Zejnulahu.

Delar av resecentrum har öppnat för allmänheten, passagerarna kan exempelvis stå under tak när de väntar.

Det finns flera spännande detaljer som gör att stationshuset skiljer sig från de flesta andra. En sådan sak är cykelgaraget. Förutom de vanliga cykelställen på utsidan så finns det också ett låst garage där cyklar kan parkeras i två våningar.

Cykelgaraget har många finesser och kan extraknäcka som skyddsrum.
Cykelgaraget har många finesser och kan extraknäcka som skyddsrum. Bild: Ola Pilhem

Kommunen kommer att skapa ett system där allmänheten kan hyra plats i garaget och cyklisterna ska även kunna byta om och duscha där.

–Vi vet inte riktigt hur stort intresset är men möjligheten finns.

Som en bonus är cykelgaraget även godkänt att använda som skyddsrum av MSB.

Spännande arkitektur

Det är Marks kommun som håller i byggnationen men kommunen samarbetar med Trafikverket. Dessutom har Västtrafik ett rastrum för sina busschaufförer i stationshus och en del kommer att hyras ut till kiosken som har en privat ägare. Det är med andra ord många bitar som måste falla på plats.

Taket har fått en välvd form. Arkitektbyrån heter BSV arkitekter &  ingenjörer AB
Taket har fått en välvd form. Arkitektbyrån heter BSV arkitekter & ingenjörer AB Bild: Ola Pilhem

Det som har gjort det lite krångligt är att byggnaden kommer att ligga nära rälsen och det är många tåg som passerar. På grund av risken för gnistor har byggnaden fått brandklassat glas och fasaden har också brandsäkrats med impregnerad panel. Det kommer också att finnas värmedetektorer.

Rent arkitektoniskt så har byggnaden och taket över perrongen fått rundade former med mycket glas och träfasader. Taket är ett sedumtak. Växtligheten på taket fördröjer regnvattnet så att det inte rinner ned i dagvattensystemet på en gång. Sedan tillför det ju lite grönska.

–Sedan är det en väldigt fin byggnad, en av de finaste jag varit med och byggt. Jag är stolt över att få leda ett sådant här projekt.

När Mark-Posten besöker stationen återstår fortfarande en del saker att göra.

På grund av världsläget har kommunen fått vänta på material och en del saker har blivit dyrare. Det har blivit någon månads försening och budgeten på 25 miljoner kronor kommer att överskridas. Prognosen nu ligger på 29 miljoner kronor.

–Eftersom vi är i slutfasen så tror vi att det är där vi hamnar. Vi talar om att ha invigning i januari. Tågen har ju börjat rulla.

Ahmet Zejnulahu längtar efter att allt ska bli klart så att det kan bli en officiell invigning.

Dubbla känslor

En av dem som kanske berörs mest av den nya stationen är Agneta Ekholm som driver kiosken tillsammans med systern Karin Bergström.

–Känslan har väl varit väldigt splittrad hela tiden och från början har vi inte velat detta. Det är väldigt många som tycker det är trevligt med en gammaldags kiosk.

Agneta Ekholms familj har drivit Servicekiosken i snart 50 år, hon har blandade känslor inför flytten.
Agneta Ekholms familj har drivit Servicekiosken i snart 50 år, hon har blandade känslor inför flytten. Bild: Ola Pilhem

Familjen har nämligen drivit kiosken sedan 1973 då deras pappa köpte kiosken. Det blir femtioårsjubileum lagom till att de ska flytta in i stationshuset och sedan kommer kiosken att rivas.

Hon har börjat vänja sig vid tanken. De har köpt in en kaffemaskin och funderar på hur de kan utveckla det traditionella kioskutbudet

–Vi ska såklart göra det mysigt och personligt där inne så att kunderna trivs.

De behöver lite tid på sig att hitta formerna och utnyttja de nya lokalerna på bästa sätt.

–Det är inte bara att flytta in.

Så många kliver åker kollektivt i Kinna

592 personer kliver på bussen eller tåget på Kinna resecentrum en genomsnittlig vardag (måndag till torsdag).

Här är de populäraste buss eller tåglinjerna i Marks kommun en genomsnittlig vardag för alla hållplatser:

Linje 300 Göteborg-Kinna: 663 passagerare

Linje 450 Skene-Borås: 632

Linje 55 Skene-Örby: 458

Linje 430 Kinna-Göteborg: 396

Linje 400 Borås-Skene: 380

Linje 440 Horred-Kinna: 333

Tåg 1671 Borås - Varberg: 312

Linje 372 Älekulla-Kinna: 164

Källa: Västtrafik

Nytt resecentrum i Kinna

Simon Blicker, 22 år, städare, Skene

Vad tycker du om det nya resecentrumet?
–Den har blivit väldigt bra. Den har blivit större och de har fräschat upp den.
Nytt resecentrum i Kinna

Sara Holm, 36 år, barnmorska, Göteborg

Vad tycker du om det nya resecentrumet?
–Jag bor inte här, jag är bara här och jobbar så jag har inget att jämföra med. Det är första gången jag är här men det ser ut att bli något fint här.
Nytt resecentrum i Kinna

Christina Axelsson, 58 år, servitris och butiksdemonstratris, Kinna

Vad tycker du om det nya resecentrumet?
–Jag gillar träet. Det ger en väldig naturkänsla. Det är som att vara ute i naturen fast man är på resecentrum.
–Jag pendlar med buss och tåg. Jag tycker det är imponerande snyggt. Snygg design och trevligt med bra ytor. Jag uppskattar speciellt att det är tak långt ut. Nu går man här torr.
Nytt resecentrum i Kinna

Merina Koco, 47 år, optiker, Borås

Vad tycker du om det nya resecentrumet?
–Det är mycket bättre tycker jag. Det är lättare att hitta, det var svårt att hitta rätt buss förut. Jag pendlar varje dag.

LÄS MER:Lägenheterna i Kinna centrum har snart sålt slut

LÄS MER:Emma Ågren har förvandlat spökhuset till sitt drömhus

LÄS MER:Välkommen till Mark-Posten, din nya digitala dagstidning