Bildkollage med Mikael Larsson (C) och väg 41.
Bildkollage med Mikael Larsson (C) och väg 41. Bild: Riksdagen

Regeringen avslår markägarnas överklagan om riksväg 41

Regeringen avslår markägarnas överklagande om Trafikverkets beslut om riksväg 41 i Björketorp.
– Det är inte förvånande. Vi kände oss överkörda från början, säger markägaren Margareta Lundström till Mark-Posten.

ANNONS
LocationMark|
|

Trafikverket släppte i november 2021 ett beslut om en nytt projekt, där nuvarande riksväg 41 ska bytas ut mot en ny vägsträckning mellan Björketorp och Sundholmen.

I december 2021 överklagade markägare som berörs av vägbygget till regeringen. Anledningen var att Trafikverket i projektet planerar att behålla den gamla vägsträckan, där viss trafik kan gå samtidigt som det ska finnas en ny väg för merparten av trafiken. Markägarna hade hoppats på att den gamla vägen skulle rivas upp så att den marken kunde återgå till att bli jordbruksmark.

Avslår överklagan

För några veckor sedan skrev Mark-Posten om att riksdagsledamoten Mikael Larsson (C) ställt en fråga till regeringen, för att få svar på vad regeringen säger om den överklagan som lämnades in. Nu har regeringen meddelat att de avslår den överklagan, med hänvisning till följande:

”Det har inte framkommit något som föranleder regeringen att göra någon annan bedömning än den som Trafikverket har gjort i det överklagade beslutet.”

Björketorpsbon Mikael Larsson (C) har pratat med flera av markägarna. Nu förbereder han en interpellation till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) där han beskriver konflikten med att jordbruksmark försvinner när Trafikverket planerar för olika vägprojekt och där han använder Björketorp som ett exempel.

– Alla är i princip för att man bygger vägen men de vill att man tar hänsyn till jordbruksmarken, säger han.

Andreas Carlson (KD) är infrastruktur-och bostadsminister.
Andreas Carlson (KD) är infrastruktur-och bostadsminister. Bild: Ninni Andersson

Margareta Lundström är en av markägarna som överklagade Trafikverkets beslut. Hon är inte förvånad över regeringens besked.

– Det är inte förvånande. Vi kände oss överkörda från början.

Hon hade velat se en annan lösning, för att markägarna skulle få behålla mer jordbruksmark.

– Jag tycker det är värt att Sverige har mark att odla på.

Jimmy Johnsson är ordförande för lantbrukarnas riksförbund (LRF) i Mark. De stod med i den överklagan som lämnades in till regeringen. Han fick beskedet via mejl tidigare under veckan.

– Det är bara att beklaga å Marks kommun.

Trots att vi har krig i utkanten av Europa har vi inte förstått att det är viktigt med lokalproducerad mat

Enligt honom har Trafikverket och regeringen inte lyssnat på de synpunkter som kommit in.

– Det tolkar man som att det inte är så noga vad vi tycker. På landsbygden är det inte så noga, säger han.

Även han håller med om jordbruksfrågan.

– Det är bara vi som håller på med jordbruk som tycker det är viktigt. Trots att vi har krig i utkanten av Europa har vi inte förstått att det är viktigt med lokalproducerad mat.

Byggstart hösten 2023

Johanna Heribert är projektledare på Trafikverket. Enligt henne har budgetkostnaden gått upp från drygt 200 miljoner kronor till 300 miljoner kronor. Det är dock inga exakta kostnader, menar hon.

Byggstart kan förväntas ske tidigast till hösten och arbetet beräknas ta drygt två år därefter. De kommande sex månaderna väntar upphandling, för att avgöra vilket företag som får uppdraget.

Om kritiken från markägarna och LRF säger hon följande:

– En enskild markägare ser till sitt behov. Vi ser till allas behov. Vi gör en sammanvägd bedömning, och försöker hitta den bästa lösningen för alla, säger hon och fortsätter:

– Det är tråkigt när inte alla blir nöjda.

Johanna Heribert, projektledare på Trafikverket.
Johanna Heribert, projektledare på Trafikverket. Bild: Pressbild

LÄS MER:Riksväg 41: Larsson (C) söker svar hos regeringen

LÄS MER:Mikael Larsson (C) brottas med tunga försvarsfrågor

LÄS MER:Så mycket makt har Mark i riksdagen