ISA glider tyst fram på Lygnern – på fyra ton batterier

I ur och skur. Den eldrivna båten ISA af Lygnern bangar inget väder. I onsdags kväll gjorde hon en runda på krabbig sjö i småregn.
– Vi börjar köra i maj och är i gång till och med september, säger Christer Lindroth, jungman på ISA.

ANNONS

Med stort lugn och van hand styr kapten Jan Sjöström mot vågorna. Det gungar lite vid kajen och när båten vänder om ute på sjön, i övrigt är båtturen lugn och behaglig.

Och fullkomligt tyst. Det är bara vågorna och någon fiskmås som hörs.

Den första ISA var en ångbåt. Ur båtens historik på ISA af Lygnerns webbsida: ”Vid förra sekelskiftet gick en båt vid namn ISA mellan Sätila och Fjärås i huvudsak som transport av gods och människor då det fanns få alternativ att från Sjuhäradsbygden komma till bland annat Göteborg på ett effektivt sätt. ISA slutade då att gå i sjön när biltrafiken blev en konkurrent om transporterna och 1923 var det definitivt slut.”

År 2008 började det byggas en ny ISA, nu en helt miljövänlig båt som drivs med eldrift. Det var ett gäng entusiaster som slog sig ihop och delvis lånade, la in eget kapital och fick ekonomisk hjälp av Sparbanksstiftelsen samt ett bidrag genom en EU-fond. Båten går som tur- och kryssningsbåt med guidning, mat och dryck.

Båtutflykt med ISA af Lygnern, båt byggd efter gammal förlaga.
Båtutflykt med ISA af Lygnern, båt byggd efter gammal förlaga.

Det finns några kaptener som har behörighet att köra båten men bara en jungman. Christer Lindroth är pensionär och en av delägarna till båten. Han är både hopp-i-land-Kalle, guide och caféförsäljare.

Under resans gång berättar han historik och fakta om både båten och sjön. Som att sjön Lygnern är 18 kilometer lång och 2,5 km bred med ett djup på cirka 50 meter.

– Lygnern är klassad som sjö med rent vatten. Kungsbacka tar sitt dricksvatten från Lygnern. Därför får man inte ha dieselmotor här, berättar han bland annat.

Kapten från Stena Line styr skutan

En del oroliga kunder hör emellanåt av sig om vädret är dåligt.

– Vi kör aldrig turer om det föreligger risk för passagerarna. Att vi dessutom har förstekaptenen från Stena Line bakom rodret i form av Jan Sjöström borgar för en säker och rolig färd, lugnar Christer Lindroth.

20 passagerare åker med under seglatsen när Mark-Posten åker med. Oftast håller sig barn och vuxna inomhus men när ISA närmar sig Ramhultafallet går de flesta ut.

Dramatisk syn. Ramhultafallet passeras i sakta mak. Vattenståndet både i sjön och på fallet är högre än på många år i och med stormen Hans.
Dramatisk syn. Ramhultafallet passeras i sakta mak. Vattenståndet både i sjön och på fallet är högre än på många år i och med stormen Hans. Bild: Boel Ferm

Och det är en syn. Från toppen av berget forsar vatten ner för att bli en fullkomlig kaskad av brusande vitt när det störtar mot Lygnerns mörka vatten.

– Jag har varit med i alla år och kan inte minnas så mycket vatten i fallet förut, möjligen år 2012, säger Christer Lindroth.

Ramhultafallet är ett av södra Sveriges högsta vattenfall med en fallhöjd av 64 meter. På avstånd syns människor som små prickar i berget men bästa vyn har nog passagerarna på ISA.

”Doften av regnmättad skog, som driver ut över vattnet”

Båtturerna utgår från bryggan i Sätila då ISA passerar Ramhultafallet eller från bryggan i Fjärås Dahls Säteri passeras.

På onsdagens tur finns bland annat en familj med från Kungsbacka.

– Min dotter frågade, ska vi inte hitta på något kul, lokalt, säger Elisabeth Svensson.

Hon och maken Morgan Svensson är morföräldrar till dottern Miriam Krantz och hennes sambo Alexander Linnés barn. Kaylie Krantz, två år, och sonen Jamie Krantz, elva år, blir emellanåt lite uttråkade. Baby Nova Krantz är bara två och ett halvt år och sover mest eller ser sig om med stora ögon.

Fototillfälle när ISA stannar till vid Ramhultafallet.
Fototillfälle när ISA stannar till vid Ramhultafallet. Bild: Boel Ferm

– Vi har sagt att vi ska åka den här turen i många år men det har inte blivit av, man blir lite hemmablind, säger Alexander Linné.

Båtturen tar exakt två timmar och kapten Jan Sjöström står vid rodret. Han har vana från betydligt större båtar.

– Stena Line har varit mitt levebröd i 40 år, jag har jobbat på flera båtar men mest varit kapten på Stena Scandinavica, säger han.

Nu är Jan Sjöström pensionär men jobbar med energioptimering genom bränslebesparingar. Att styra ISA ser han som en rolig hobby, han är också en av delägarna.

– I dag kör jag samma väg tillbaka för att slippa sjön i sidan. Det är viktigt att passagerarna blir nöjda och inte kräks.

Det krävs kaptensbehörighet för att styra ISA af Lygnern. Det har Jan Sjöström med råge.
Det krävs kaptensbehörighet för att styra ISA af Lygnern. Det har Jan Sjöström med råge. Bild: Boel Ferm

Isa af Lygnern

Nykonstruerad efter en tidigare ångbåt.

ISA af Lygnern är lika lång som den gamla ISA men en meter bredare och helt miljövänlig då den drivs på batterier och försörjs med vindkrafts-el.

Sjösattes: 2010.

Kostnad: 5 miljoner kronor.

Drivmedel: El med 20 kw engångsmotorer och 4 ton batterier.

Laddtid: 6 timmar.

Kördtid: Cirka 4 timmar.

Längd: 13 meter.

Bredd: 4 meter.

Ägare: ISA av Lygnerns ekonomiska förening med nio delägare.

Förare: Kräver kapten med full behörighet.

LÄS MER:Aktiviteter nästan varje dag för unga i Marks kommun

LÄS MER:Vind i seglen för Jimmy och Caroline under seglarskolan

LÄS MER:Båtsemester – så färdas du säkert till havs och sjöss