Järnvägsövergångar stängs sannolikt inte som planerat i Mark – arbetet har skjutits fram

Vid de flesta järnvägsövergångar i kommunen har plankorsningar försetts med skyltar om att korsningen ska stängas tillfälligt. Nu skjuts avstängningen fram.

ANNONS
|

De syns i bland annat Kinna, Skene, Kinnahult och Fritsla. Tillfälliga orange varningsskyltar. En läsare undrar: ”Vad ska man göra nu? Det var ju avstängt i flera omgångar tidigare.”

– Jag har gett besked om stopp av arbetet tills vidare. Beslut om när det blir kommer senare i veckan, säger Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket.

Håkan Gustafsson säger att det arbete som ska göras är en så kallad ettårsjustering.

– Syftet är att rikta upp spåret igen då det flyttar på sig på grund av belastningen som tågtrafiken och temperaturskiftningar medför. Det är ett kontraktskrav att spåret ska rättas till inom ett år efter att det lagts på och trafik kört där.

Plankorsningarna i Mark skulle ha stängts av nattetid under några nätter i slutet av augusti.
Plankorsningarna i Mark skulle ha stängts av nattetid under några nätter i slutet av augusti. Bild: Boel Ferm

När ett järnvägsspår anläggs läggs det över makadam, grov sten. Håkan Gustafsson förklarar att efter ett tags körande på banan så skakar järnvägen ihop något och sjunker initialt. Därför ska rälsen lyftas upp igen så att den ligger på den plats som ursprungligen projekterats.

– Plus att vi ska genomföra och åtgärda fel och avvikelser som kan ha uppstått i asfalt och kantbalkarna vid järnvägsövergångarna i samband med ettårsjusteringen.

Håkan Gustafsson säger att tills vidare har arbetet som påbörjades den 21 augusti i Borås skjutits fram.

– Jag kommer att kunna ge mer information senare i veckan.

Skyltarna kommer att bytas ut

Skyltarna kan läsas som att övergångarna kommer att vara avstängda från och med 24 till 27 augusti men det är alltså bara nattetid som avstängning sker, mellan klockan 22 och 06. Datumen skiljer sig åt, vid någon av korsningarna står det till exempel 28 till 31 augusti, så alla plankorsningar kommer inte att vara avstängda samtidigt.

– Jag kommer framföra den synpunkten till min entreprenör, säger Håkan Gustafsson.

Spåret och de mindre järnvägsövergångarna justerades i våras, nu är det dags för de större plankorsningarna.

Elin Berg som är infrastrukturansvarig i Marks kommun sa i ett tidigare reportage om obevakade övergångar till Mark-Posten att sträckan mellan Borås och Varberg, Viskadalsbanan, är en av de sträckor i landet där det är som tätast mellan plankorsningarna.

Hur tar man sig över när det blir avstängt?

– Entreprenören har tagit fram plan för omledning för varje väg. Ofta innebär det omledning av trafiken via andra vägar.

Han påpekar även att blåljusverksamhet inte ska påverkas, det ingår i kontraktskraven att entreprenören skall ha god dialog och samordna sig med blåljusverksamheter.

– Vi rättar till banan för att få ett långsiktigt robust och stabil järnväg, som ska hålla i många år framöver.

Plankorsning här i Fritsla.
Plankorsning här i Fritsla. Bild: Boel Ferm

LÄS MER:Så här är det att resa med direkttåget från Stockholm till Kinna

LÄS MER:Här invigs ”Porten till Mark” - Kinna resecentrum

LÄS MER:Fler avgångar mellan Kinna och Göteborg – här är Västtrafiks plan

LÄS MER:Krock mellan godståg och personbil