Kritik från oppositionen mot skolresultaten i Mark

Skolresultaten i Marks kommun är för dåliga, det menar oppositionen.
– Det är över 70 barn som inte fick gymnasiekompetens. Det duger inte. Jag ser fram emot ett konstruktivt arbete på hur vi ska förbättra skolan, säger oppositionsrådet Tomas Ekberg (M).

ANNONS
LocationMark|
|

Under torsdagens fullmäktigemöte redovisade barn-och utbildningsnämnden sitt resultat för föregående år. Nämndens ordförande Yasin Abbes (S) och vice ordförande Elise Benjaminsson (M) presenterade resultatet för 2022.

Bland annat konstateras att en tredjedel av eleverna i tredje klass inte får godkänt i svenska. Samtidigt klarar endast 70 procent av niondeklassarna kunskapskraven i alla ämnen.

Under den efterföljande debatten hade flera politiker synpunkter på resultaten.

Politiker kritiska till skolresultaten i Mark

Miljöpartisten Lo Göthberg Larsson menade att man måste erbjuda högre löner till personal inom skolan.

– När vi tittar på behörighetsgraden är den gulmarkerad. Det är svårrekryterat. Det är det som gör att det blir så tråkigt när vi har såna resultat, säger hon och syftar på kommunens ekonomiska resultat för 2022, där man redovisade ett plusresultat på 118 miljoner kronor.

– Jag tror att hade man lockat med högre lön hade man fått hit personer som velat arbeta. Där har det inte rört sig något de senaste åren, säger Lo Göthberg Larsson.

Lo Göthberg Larsson (MP)
Lo Göthberg Larsson (MP) Bild: Ola Pilhem

Oppositionsrådet Tomas Ekberg (M) var också skarp i sin kritik.

– Det är över 70 barn som inte fick gymnasiekompetens. Det duger inte. Jag ser fram emot ett konstruktivt arbete på hur vi ska förbättra skolan.

Han menar att kommunen lagt en för låg ribba när det gäller målsättningen på skolresultaten.

– Det lyser rött på väldigt många ställen. Det är upp till bevis för majoriteten att komma med kloka beslut, och komma med förbättring för våra skolungdomar.

Tomas Ekberg (M)
Tomas Ekberg (M) Bild: Ola Pilhem

Leif Sternfeldt (C) menade dock att det finns vissa begränsningar i vad politiker kan påverka när det gäller barn-och utbildningsförvaltningen, då mycket inom skolans värld redan är lagstadgat.

– Skolverket är väldigt tydliga i vad som gäller och att det är rektor som beslutar om skolans inre organisation och resurser för undervisning, säger han och fortsätter:

– Nämnden ansvarar för att göra en systematisk kvalitetsundervisning, för att se hur resultaten utvecklar sig. Det är inte nämndens uppgift tala om för skolorna hur man ska göra.

Kommunalråd Ulf Dahlberg (S): ”Vi är ganska säkra på att vi har gett rätt uppdrag”

Tomas Johansson (M), höll inte med.

– Man kan resonera kring vad politikens roll är när det gäller barn- och utbildningsförvaltningen. Mycket regleras i lagen, men en välgärning vi kan göra är att väldigt tydligt uttala att lärare ska få vara lärare, och rektorer ska få vara rektorer. Vi kan lyfta bort det administrativa från dem som jobbar närmast barnen.

Kommunalrådet Ulf Dahlberg (S) försvarar dock nämndens arbete.

– Vi är ganska säkra på att vi har gett rätt uppdrag och att de insatserna ska ge resultat på skolresultaten, säger han och fortsätter:

– Vi är inte nöjda med att vi får de resultat vi vill ha men vi är också ganska säkra på att de insatserna vi har gjort är de som har möjlighet att förbättra resultaten.

Ulf Dahlberg (S), kommunstyrelsens ordförande
Ulf Dahlberg (S), kommunstyrelsens ordförande Bild: Arvid Adrell

LÄS MER:Kommunen drar in skolpeng för otillåtna friskolan

LÄS MER:Fabriken i Kinnahult skulle bli bostäder – inget har hänt på sex år

LÄS MER:118 miljoner i överskott för Marks kommun