Räddningsledare kritiserar Trafikverket efter tågkollisionen

Tisdagens krock mellan ett godståg och en bil var inte den första längs Viskadalsbanan. Räddningsledaren på plats kritiserar de obevakade korsningarna.

ANNONS
|

Under tisdagsmorgonen inträffade en kollision mellan ett godståg och en personbil vid en så kallad plankorsning mellan Björketorp och Horred. Senare konstaterades att personen avlidit av sina skador.

Den här typen av händelser är inte helt ovanliga längs Viskadalsbanan. 2013 kolliderade en bil med ett tåg och en man skadades allvarligt. 2017 avled en man efter en kollision.

Rapport varnade för olyckor – för tio år sedan

Efter händelsen 2013 beslutade Trafikverket efter en utredning att prioritera de obevakade korsningarna. Rapporten varnade för att fler olyckor skulle kunna inträffa. Efter tisdagens kollision riktade en sammanbiten och märkbart tagen räddningsledare kritik mot de obevakade plankorsningarna.

– Man kan känna att man har gjort i ordning hela järnvägen så fint, men så har man fortfarande kvar alla de här övergångarna. Det känns tråkigt, säger Christer Karlsson, räddningsledare på Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund.

Han syftar på det upprustningsarbete av själva järnvägen som blev klart i augusti förra året.

– Kunde man inte åtgärda det i samband med renoveringen, säger Christer Karlsson.

Pucken hos Lantmäteriet

Arbetet med att slopa de farliga järnvägsövergångarna är igång, något som Mark-Posten skrivit om tidigare. 2019 fick Trafikverket regeringsuppdraget att åtgärda obevakade plankorsningar nationellt.

– Arbetet fortskrider enligt plan. När vi slopar plankorsningar måste det gå via Lantmäteriet, de kan inte hävas utan dem, säger Nilda Mattelin på Trafikverket, projektledare för plankorsningsåtgärder på Viskadalsbanan.

Hon är väl medveten om den kollision som inträffade mellan Horred och Björketorp under tisdagen.

– Det är just därför vi vill få bort dem. Det blir mer påtagligt när sådant här inträffar, det är något vi jobbar aktivt med hela tiden, säger hon.

Kan ta två år att få till ett beslut

Just nu fokuseras arbetet på sträckan Skene–Veddige och eftersom det rör sig om många plankorsningar och många berörda fastighetsägare är det osäkert hur lång tid det kan ta innan Trafikverket kan sätta igång med att faktiskt stänga korsningarna.

– Har man alla förutsättningar på rätt sida kan det ta sex månader, är frågorna större än så kan det ta två år att få ett beslut, säger Nilda Mattelin.

Just nu ligger alltså pucken hos Lantmäteriet. Att arbetet inte kommit längre på tio år vill hon inte svara specifikt på då hon inte varit med under hela projektet men svarar generellt.

– Det är så här processen måste se ut när man slopar plankorsningar, det har en viss gång via Lantmäteriet. Vi hade gärna gjort det snabbare men vill inte gå förbi någon som är berörd.

Trafikverket ställer in möte

Under tisdagskvällen skulle ett möte hållas i Björketorp med Trafikverket och berörda parter. Ett möte Elin Berg, infrastrukturansvarig på Marks kommun, skulle deltagit i.

– Vi skulle diskutera utvecklingen av väg 41 och presentera hur vägen och plankorsningarna skulle se ut. Men det kändes inte helt lustigt att ha det mötet, varken från oss eller från Trafikverket med tanke på omständigheterna, säger Elin Berg.

Hon berättar att det finns många åsikter bland de boende och att kritik har framförts mot Trafikverkets planer då de inte ansetts tillräckligt säkra. Kvällens möte skjuts därmed på framtiden.

– Man beklagar verkligen det inträffade, vi tycker naturligtvis att det här är jättetragiskt. Vi står på medborgarnas sida och verkar för att Trafikverket skapar så säkra lösningar som möjligt, säger Elin Berg.

LÄS MER:Krock mellan godståg och personbil

LÄS MER:Asfalteringsarbete börjar i Kinna och Skene i veckan

LÄS MER:Så ska Skene bli säkrare med bättre korsningar