Så ska Skene bli säkrare med bättre korsningar

Trafikverket vill kunna ta bort obevakade järnvägskorsningar längs hela Viskadalsbanan för att öka trafiksäkerheten och även för att tågen ska kunna köra snabbare. Nu har projektet nått Marks kommun.

ANNONS

Elin Berg som är infrastrukturansvarig i Marks kommun säger att sträckan mellan Borås och Varberg, Viskadalsbanan, är en av de sträckor i landet där det är som tätast mellan plankorsningarna. Om man räknar med allt från vältrafikerade bilvägar till små traktorvägar och skogsvägar som bara används sporadiskt så rör det sig om 220 stycken längs den 80 kilometer långa sträckan.

– Trafikverket jobbar för att stänga flera av dessa och då är det bland annat de obevakade som de tittar på, säger Elin Berg.

Hon säger att Marks kommun har fått bra utdelning på så sätt att Trafikverket satsat på att rusta upp Viskadalsbanan, det innebär förbättrade tågförbindelser för Markborna. Nu gäller det att hitta bra lösningar när plankorsningarna ska ses över.

Korsningar tas bort i etapper

Arbetet går långsamt framåt i etapper. Första biten omfattar sträckan från Skene till Veddige och där finns det cirka 50 korsningar.

Det som gör att projektet tar tid är att det är många parter inblandade. Förutom Trafikverket är bland annat Lantmäteriet, enskilda fastighetsägare och vägsamfälligheter involverade. Vägsamfälligheter kallas numer för gemensamhetsanläggningar. Beslut från lantmäteriet kan överklagas.

– Det är många inblandade. Ska man flytta en plankorsning då kommer det att behövas en fastighetsreglering. Där blir vi som kommun sakägare, säger Anders Kristensson exploateringsingenjör.

Arbetet väntas pågå fram till 2030.

Det är ungefär samma tidsperspektiv som gäller för planerna att skapa den planerade förbifarten som ska leda bort trafiken från centrala Skene. Därför är det viktigt att kommunen är förutseende när de nya plankorsningarna planeras.

Kommunen vill få bort tung trafik från Skene

Som det är nu går mycket tung och även farlig godstrafik genom centrum.

– När man väl får bort den tunga trafiken från Skene så kommer det att finnas en väldig möjlighet för Skene att utvecklas. Det ska bli spännande att följa, säger Anders Kristensson.

Det finns flera alternativ för hur den förbifarten ska gå. Ett alternativ som diskuteras är att trafiken ska ledas från den stora Göteborgsrondellen och söderut mot riksväg 41, över åkermark.

– Jag ser det som en möjlighet att göra något bra för Skene, säger Elin Berg.

Ett exempel där det är viktigt att det blir rätt är järnvägskorsningen vid Varpgatan, som är en av de korsningar som utreds. Där finns det en mindre korsning en bit bort. Tanken är att dessa ska kunna slås ihop till en enda korsning och i så fall flyttas utfarten från Varpgatan några hundra meter söderut. Då skulle biltrafiken från villaområdet få köra lite längre på en parallellväg innan de kan korsa järnvägen men i gengäld så blir det en korsning istället för två.

– Det som man tittar på är om det är möjligt att ändra den här korsningen och utan att det försvårar för förbifarten, säger Anders Kristensson.

För- och nackdelar för medborgarna

Detta är bara ett exempel på hur kommunen resonerar när de diskuterar lösningar tillsammans med Trafikverket.

– Ska det finnas plankorsningar så ska de inte ligga för nära varandra, säger Elin Berg.

När det finns ett förslag att presentera kommer fastighetsägarna att kallas till ett möte av lantmäteriet där de kan lämna synpunkter. Det är Lantmäteriet som utreder och beslutar vilken typ av åtgärd som ska utföras vid de olika plankorsningarna. Förutom att stänga en plankorsning så kan det handla om att sätta upp skyltar, montera staket eller bygga om en plankorsning till en bomanläggning. Sedan är det Trafikverkets uppgift att genomföra det som Lantmäteriet bestämt, när beslutet vunnit laga kraft.

Detta är viktiga beslut som påverkar människor i deras vardag.

– Många kommer nog att bli väldigt glada. Det blir säkrare in- och utfarter. För vissa blir det en omväg och då kanske man blir missnöjd men för de flesta blir det en säkrare situation, säger Anders Kristensson.

LÄS MER:Bron över Husån byggs klar – trots försvunnet räcke

LÄS MER:Grannar kräver att grusvägen åtgärdas

LÄS MER:Mastodontprojekten i Skene ett steg närmare verklighet