Så var premiärresan med tåget från Stockholm till Kinna

Att det går direkttåg mellan Kinna och Stockholm hör inte till vanligheterna. När tåget rullar in i Kinna står det till och med en äkta trainspotter på perrongen för att ta en bild.

ANNONS
|

Det var i våras som tågföretaget MTRX annonserade att de tillfälligt lagt om sin sommarrutt mellan Stockholm och Båstad via Göteborg. Bakgrunden är de omfattande banarbeten som pågår i Göteborg. Konsekvensen blev en oväntad vinst för Markborna som nu får ett direkttåg till och från Stockholm eller till populära sommarorter i Halland och Skåne.

Mark-Posten bestämde sig för att hoppa på premiärtåget från Stockholm under måndagsmorgonen för att höra vad passagerarna och tågpersonalen tycker om satsningen.

Rutten är så pass ny och okänd att en högtalarröst på Stockholms centralstation påminner flera gånger innan avgång att tåget inte stannar i Göteborg. Sedan rullar tåget mot Kinna och Båstad, på utsatt tid klockan 07.37.

40 minuters tidsvinst för pendlare

Två resenärer som ofta åker mellan Stockholm och Kinna är Anita Svensson från Skene och Per Qvarlander från Stockholm. De reser 10 till 15 gånger per år för att hälsa på varandra

– Vi brukar åka fram och tillbaka. Den här gången blev det Kinna för det är närmare. Vi läste att det skulle gå via Kinna, säger Per Qvarlander.

Innan den här rutten fanns så fick de en lite krångligare resväg, med byte i Göteborg.

– Man slipper hoppa av i Göteborg och ta bussen därifrån. Det blir en tidsvinst på 40 minuter, säger Anita Svensson.

De åker alltid med MTRX. Det har blivit en vana för dem sedan de testade första gången. Det säger att det är bra priser och att det generellt har fungerat bra.

– Jag har varit nöjd. SJ har fler inställda eller försenade tåg, säger Anita Svensson.

De är två av sammanlagt sex resenärer på det i stort sett fullsatta tåget som tar chansen att åka till Kinna.

Det inträffar ett par mindre incidenter vid resans början. Utanför Flemingsberg blir det stopp några minuter på grund av att tåget är strömlöst men det innebär inga förseningar eftersom lokföraren lyckas köra ikapp de förlorade minuterna.

Tåget stannar inte i Skene

Den andra incidenten är att det står på en informationsskärm att tåget även stannar i Skene men det stämmer inte, den informationen tas bort efter en stund. Skeneborna får vänta på sin direktförbindelse till Stockholm.

Två andra resenärer är ungdomarna Louisa Pellbjer och Sofia Pellbjer som är släkt med varandra. De ska hälsa på farfar och farmor respektive farbror och faster i Ubbhult.

– Vi ska till min farmor och farfar och Sofias faster och farbror. Det var min farfar som hittade tåget. Det blir lättare att hämta för farfar i Kinna, säger Louisa Pellbjer.

Både Louisa och Sofia Pellbjer bor i Stockholmsområdet.

– Jag har inte märkt någon skillnad. Jag brukar åka SJ, det är första gången jag åker med MTRX. Jag tycker inte att det är någon skillnad, säger Louisa Pellbjer.

Merparten av passagerarna är förstås inte på väg till Kinna, många är på väg till Falkenberg eller Varberg. Även dessa uppskattar att de slipper omvägen via Göteborg.

Tidigare år har MTRX kört uppskattade sommartåg till destinationer i Halland och Skåne.

– Det brukar vara väldigt efterlängtat. Det är många som verkligen uppskattar att inte behöva byta i Göteborg, säger servicevärden Rickard Berglund.

Han åker med fram till Herrljunga där det blir vaktombyte bland personalen. De som åkt med från Stockholm får rast innan de åker med ett tåg tillbaka. Personal från Göteborg möter upp och löser av Stockholmsgänget.

Spännande för personalen med nya sträckan

Personalbytet gäller även lokföraren Robert Lindersson.

– Det är egentligen sträckan härifrån Herrljunga som är den nya. Det är bara Göteborgsföraren som får uppleva den. Det är lite synd annars hade det varit en rolig sträcka att köra, säger Robert Lindersson.

Pausen i Herrljunga innebär även att tåget byter riktning. Eftersom det finns lok i båda ändar av tåget så slipper de hålla på och krångla med att vända tåget, det hade annars kunnat innebära ett tågbyte för resenärerna.

Beatrice Lindahl som tar över ansvaret som servicevärd tillsammans med kollegan Moa Bergvall ser fram mot att upptäcka en ny tågsträcka och bekanta sig med nya städer.

– Det är väldigt roligt att träffa människor från andra städer och få upp ögonen för de orterna.

Kollegan Moa Bergvall har redan upptäckt Marks kommun.

– Jag var faktiskt där och tältade förra helgen vid Hanatorps camping. Det var jättefint. Då var man med tältet precis intill sjön, jättemysigt, säger Moa Bergvall.

Tågintresserad publik på perrongen

När tåget är i Kinna är det dags för Mark-Postens reporter att kliva av och önska trevlig och fortsatt resa till de resenärer som fortsätter och till personalen ombord.

En man som kliver av samtidigt har ett lite ovanligt ärende i Kinna.

– Jag har köpt en husbil här. Jag bor i Stockholm, jag ska inte turista i Kinna men jag ska åka iväg hela vintern, säger Jörgen Vannefors.

Han planerar att resa utomlands och skriva en bok som bland annat ska handla om hans hustru som nyligen avled och deras liv tillsammans.

– Jag visste inte att det gick något tåg till Kinna men när jag såg det insåg jag att det är en stor fördel.

På perrongen står en annan person som också har ett ovanligt ärende. Det är den tågintresserade Kinnabon Conny Oscarsson.

– Barnen tycker att jag är lite nörd.

Han står beredd för att ta kort på det första tåget från Stockholm eftersom han är allmänt tågintresserad och har flera böcker hemma om tåghistoria. Sedan reser han mycket med tåg också eftersom hans barn bor i Malmö och Stockholm

Det innebär att han får lättare att besöka dem och att de får lättare att besöka honom.

– För mig kan det vara lite kul, säger Conny Oscarsson.

När tåget vänder tillbaka under måndagskvällen är det nio passagerare som åker till Kinna från Skåne och Halland.

LÄS MER:Framgångssagan Glasriket – så gick det till

LÄS MER:Så ska Rydal utvecklas med internationellt samarbete

LÄS MER:I sommar kan du åka direkttåg till Stockholm från Kinna