Sophämtningen försenad i Mark – ”Det är mycket kärl som ska tömmas varje dag”

Trasiga fordon och längre reparationstider än vanligt skapar problem för sophanteringen i Marks kommun, det rapporterar P4 Sjuhärad. På kommunens hemsida står att drabbade ska ha tålamod och låta kärlen stå kvar tills soporna blir hämtade. Nu svarar företaget som ansvarar för sophämtningen.

ANNONS
|

Det är förseningar i sophämtningen i Mark, rapporterar P4 Sjuhärad. Kommunen meddelade förseningarna på sin webbplats under torsdagseftermiddagen. Där skriver de att de som drabbats ska låta sina fulla kärl stå kvar tills de tömts och att de hoppas på överseende med problem som detta skapar.

Hos kommunen refererar de till företaget som har ansvar för sophämtningen. Det är företaget LBC som har ansvaret på uppdrag av kommunen. Robert Danklint, Affärsområdeschef, miljö och återvinning på LBC, säger att det är reparationer av lastbilar som dragit ut på tiden som i sin tur gör att sophämtningen är försenad.

– Det tar lite längre tid under sommaren. Vi har haft bilreparationer och det tar längre tid på verkstäderna på somrarna, sopbilar tar mycket stryk. Två dagar efter är vi nu men det kör vi ikapp, det är inga konstigheter, säger Robert.

Därför får man ingen kompensation

Varje enskilt hushåll betalar en årsavgift för sophämtningen i kommunen. Detta består av ett par avgifter per år för avfallshanteringen. Grundavgiften för avfallshanteringen som tas ut ligger mellan 682 och 1073 per år. För den som har ett vanligt sopkärl tillkommer en hämtningsavgift på 3 180 kronor per år men har man fler eller större kärl, blir årskostnaden för sophantering högre. Eftersom förseningarna inte är så stora blir det inte tal om någon kompensation.

Får invånarna någon kompensation för förseningen?

– Nej, vi hämtar så fort vi kan helt enkelt, det gör vi säger Robert Danklint.

Sophämtningen är ett par dagar försenad nu och Robert säger att de förväntas vara i kapp med rutterna innan helgen är slut.

Vilka konsekvenser får detta?

– Det får inga stora konsekvenser. Det är klart att det är bäst att ligga i fas hela tiden. Nu behöver vi kalla in extra personal för att komma ikapp. Vi får jobba in lördagen, kanske söndagen för att komma ikapp men annars får det inga konsekvenser, säger Danklint.

– Det är semestertider överallt och lägre bemanning på andra företag också, det påverkar. Sen har vi sommarvikarier och även om de förstås kan mycket så går det lite långsammare. Om man kör på en rutt hela tiden känner man till den mycket bättre än om man hjälper någon annan, men personalen ska ha all credd, det är de som ställer upp och löser detta, berättar Robert.

“Vi prioriterar de som väntat längst…”

Om det händer relativt ofta, har ni inga krisplaner för att lösa förseningar?

– Vi kör in det så fort vi kan och att det hamnar en till två dagar efter det tycker jag att vi har löst det så fort vi kan med alla tillgängliga medel. Det händer att vi hyr in lastbilar och ibland finns det inte att hyra just den här veckan men nu vet jag inte exakt vad som hänt just den här gången men det kan mycket väl vara så, säger Robert.

Robert Dalklint säger att det är viktigt att låta sina sopkärl stå kvar om de inte blir hämtade så att de töms så småningom.

– Vi håller löpande kontakt med kommunen. Det viktiga är att vi kör ikapp det vi kan köra ikapp. Man tar de som har väntat längst och prioriterar dem, säger Robert.

LÄS MER:Patrik Isaksson om låtarna till sönerna, sin kunskap om Mark och om spelningen i Kinna

LÄS MER:Hon är vidare från kvalet i ungdoms-EM

LÄS MER:Slagsmål efter fotbollsmatch – två personer slagna i ansiktet