Textiltraditionen i Mark lever vidare – genom företagaren Tommy Franzén

Franzéns textil är grossister inom hemtextil med påslakan, lakan, handdukar med sin bas i Skene. Tommy Franzén, grundare och ägare, träffar Mark-Posten för att prata om Sveriges textilbygd nummer ett, hans egna företag och vad som egentligen är trendigt inom hemtextil.

ANNONS

I likhet med bygden han kommer ifrån har Tommy Franzén textil med sig i generationer. Under gymnasiet läste han textil på Marks gymnasium där han lärde sig väva och sy. Efter skolan började Tommy arbeta hos sin far innan han i juli år 2000 startade eget. Det var nästan exakt 23 år sedan och idag betalar företaget både hans, hans fru och en av hans döttrars löner.

– Min fru är duktigare på färger och mönster än vad jag är, jag är duktigare på att räkna och få till kalkyler och lagersaldon, säger Tommy Franzén.

”Flyttat 100 meter”

Med utsikt över det natursköna Assbergs raviner i Skene ryms lager, kontor och utställningsrum i fräscha, luftiga lokaler. Mark-Posten får provsitta en säng och intervjun med Tommy sker i ett rum som är 50 procent konferensrum och 50 procent möblerat, precis som ett sovrum med tillhörande gosedjur.

Trots att lokalerna ligger i Skene är det i Kinna Tommys hjärta finns.

– Jag brukar säga att jag har flyttat 100 meter på fem generationer, säger Tommy om hans egen och hans familjs företagande koppling till bygden.

Fortsätta framåt

Franzén själv är mån om att hålla kontakten med den unga delen av arbetsmarknaden.

– Vi har haft många ungdomar genom året som har kommit och varit här. De har kommit några år efter skolan och jobbat på lagret. Några har stannat, någon har varit iväg och pluggat några år och kommit tillbaka. Men vi har alltid jobbat mycket med att vara delaktiga i UF och praoplatser och sådant och lite lokala sponsringar. Så det har varit ganska lätt att rekrytera hela tiden, säger han och fortsätter:

– Jag brukar spara alla och svara alla som hör av sig, så man har en bank.

Tommy Franzéns personliga målsättning för företaget är att ständigt fortsätta utvecklas. Precis som resten av världen går inte heller Franzéns textil opåverkade ur omvärldsläget, bland annat har företagsekonomin blivit påverkad negativt av att kronan är så svag. Men Tommy Franzén är ändå hoppfull.

– Jag försöker se det som en möjlighet. Vi har varit med länge och är ett stabilt, välmående företag. Då drar vi nytta av att det är jobbigare tider.

Under senaste året, med bokslut i juli, omsatte Franzéns textil cirka 154 miljoner kronor. En av företagets framgångsfaktorer är, enligt grundaren tillika ägaren, att de aldrig slutar sträva efter att bli bättre på både service men också kvalitetshållning när det kommer till produkterna, exempelvis med sitt egna varumärke Borganäs of Sweden.

– Vi jobbar hela tiden med att ge våran kund ett mervärde, därför ska de ska välja att jobba med oss.

Ljusglimtar och trender

Och trots tuffare tider har det ändå funnits ljusglimtar.

– Under covid var det ett stort intresse att man skulle jobba med hemmet. Och det gynnar ju oss, om man säger så.

Generellt berättar Franzén att han märker vissa trender, även i hemtextil. För tillfället säljer saker slut om man sätter etiketten ”hotell” på det.

– Många vill ha den känslan hemma, säger Tommy och fortsätter:

– Du ser i den sängen där. Jag vet inte hur det ser ut i din säng hemma, i min säng fanns det kanske bara två kuddar förr i alla fall. Nu har jag... En, två, fem, sex.

Fakta: Franzéns textil

Företaget grundades: 2000

Ägare: Tommy Franzén

Ort: Skene

Inriktning: Hemtextil

Antal anställda: 16 stycken

Omsättning: Cirka 154 miljoner

LÄS MER:Framtiden är en tråd värd att dra i

LÄS MER:Nu ska Tygriket sluta elda upp tyger – nya EU-regler kommer

LÄS MER:Sätila of Sweden har fokus på klädmodet