Grusvägen kan bli svår att åtgärda

Trafikverket vill laga väg 1548 mellan Haratången och Strömma med en annan form av stenmaterial. Att asfaltera vägen är inte aktuellt då förutsättningar saknas.

ANNONS
|

Vintern har gått hårt åt grusvägen och även bortsett från väderleken så finns det flera faktorer som gör att det är svårt att få ordning på sträckan.

– Det är besvärligt, det är besvärliga grundförhållanden, säger Ryno Nilsson som är projektledare på Trafikverket.

Han är väl bekant med vägsträckan som Mark-Posten skrev om för ett par veckor sedan och har haft kontakt med lokala representanter bland annat.

– Vi har inte glömt dem, definitivt inte. Vi får rapporter med jämna mellanrum.

Enligt upphandlingen som Trafikverket har gjort med underleverantören Svevia ska det göras inspektion på vägen var fjortonde dag. Ryno Nilsson säger att det har tagit lång tid att åtgärda de problem som uppmärksammats vid inspektionerna.

– Det har dragit ut på tiden ibland. Jag tycker att det har varit långa åtgärdstider.

Samtidigt säger han att det är svårt att få ordning på grusvägar på vårkanten när det är tjällossning, det är ett svårt hantverk och väderberoende. Det går till exempel inte att jämna till vägen med en väghyvel, då är risken att den skrapade ytan förvandlas till lervälling.

Groparna ska åtgärdas

Det som är aktuellt nu är att fylla i groparna i vägen med grus.

– Man skulle kanske ha varit mer alert, det skulle jag tycka.

Ryno Nilsson känner till att vägen renoverades 2006. Det var ett ambitiöst projekt men de åtgärder som gjordes då kan också ha skapat nya problem.

– Då gjordes riktigt stora åtgärder men markförhållandena gör att det man har gjort inte har blivit hundra.

I samband med det arbetet lade entreprenören ner en markduk under grusskiktet som skulle förstärka vägen. Ryno Nilssons teori är att den markduken istället bidragit till att fukt stannat kvar i vägytan.

– Jag tror att det har en inverkan, det är min teori.

Att ta bort gruset och lyfta bort markduken är inte aktuellt, det skulle bli ett väldigt stort och dyrbart jobb.

– Man hade goda ambitioner. Tyvärr har det inte funkat riktigt som vi hoppats på, säger Ryno Nilsson.

Testar annan typ av grus

Det finns en plan för att göra vägen bättre på längre sikt, förutom att fylla i groparna. Det handlar om att testa en annan kvalitet på stenmaterialet.

– Vi kommer att lägga på en stenfraktion för att se om vi kan göra det lite torrare. Vi tror att vi kan få det lite bättre.

Däremot är det inte aktuellt att asfaltera mer än vad som redan är gjort. Det beror på att grundförhållandena inte är tillräckligt bra. Vägen rör sig och då spricker asfalten och skapar mer bekymmer.

LÄS MER:Nya trafikstörningar väntar vid 156:an i januari

LÄS MER:Snart ska bron över Husån repareras

LÄS MER:Regeringen avslår markägarnas överklagan om riksväg 41