Byte av kontaktledningar. Bilden kommer från ett annat banarbete.
Byte av kontaktledningar. Bilden kommer från ett annat banarbete. Bild: Johan Nilsson/TT

Trafikverket häver kontrakt värt 800 miljoner

Cyklister kunde ha cyklat ner i ett djupt schakt eller råkat komma ut på en motorväg. Nu häver Trafikverket kontraktet med tyska Leonhard Weiss, som arbetat med byte av spår och kontaktledningar på sträckan Varberg-Borås.
Bakgrunden är upprepade brister i säkerhetsarbetet från entreprenörens sida.

ANNONS
|

Trafikverket vill inte göra intervjun på telefon eftersom det är känsligt läge i diskussionerna mellan Trafikverket och den tyska entreprenören Leonhard Weiss. I stället svarar Trafikverkets projektledare Håkan Gustafsson i ett mejl. Trafikverket är inte överens med Leonhard Weiss. Bolaget bestrider hävningen.

"Grund för hävningen var att Leonhard Weiss inte följt skyddsföreskrifterna som gäller för arbetet och att entreprenaden har försenats av omständigheter som inte berättigar till tidsförlängning", skriver Håkan Gustafsson.

Bakgrunden är arbetet att byta spår och kontaktledningar på Viskadalsbanan, som går mellan Borås och Varberg. Leonhard Weiss fick under sommaren 2020 uppdraget att genomföra arbetet på totalentreprenad.

Allvarliga brister

Mycket av arbetet är klart. Men projektet har försenats. Dessutom har Trafikverkets samtliga arbetsplatskontroller visat på säkerhetsbrister av olika slag. Nedan följer att axplock av de upptäckta bristerna:

– Personal har inte haft varselkläder, trots arbeten i mörker. Trots att detta påtalas har inte situationen förbättrats.

– En arbetsplats saknade helt skyltning för att uppmärksamma trafikanter att de närmade sig ett vägarbete. När Trafikverkets kontrollant körde fram till arbetsplatsen "låg det flera personer i plankorsningen och arbetade i mörkret helt utan skydd och skyltning", enligt Trafikverkets hävningsförklaring.

– Vid ett tillfälle hade inte cykelvägen stängts av. "Cyklister skulle kunna cykla rakt ner i arbetsschaktet och skada sig allvarligt", skriver Trafikverket.

– Vid en arbetsplats så hade inte trafikbuffertar satts ut för att skydda arbetarna och skapa en barriär mellan personal och trafik. "De stod kvar på de lastpallar på vilka de levererats", skriver Trafikverket.

– Vid ett tillfälle var skyltning för omledning felaktigt uppsatt. Den cyklist som följde skyltningen hade hamnat ute på motorvägen.

Ingen påverkan för tågen

Trafikverket kommer nu gå igenom det arbete som har utförts för att se vad som måste göras för att bli helt klar med arbetet. Projektledaren Håkan Gustafsson menar att det hade tagit längre tid att bli klar om man lät Leonhard Weiss vara kvar jämfört med att kasta ut bolaget.

"Hävningen bedömer vi medför att förseningen begränsas", skriver han via mejl.

Enligt Trafikverket kommer det inte innebära att projektet fördyras. Det kommer inte heller få någon påverkan för tågen.

Enligt hävningsförklaringen har Leonhard Weiss försökt undvika att genomföra en del av de arbeten som finns i kontraktet.

"Leonhard Weiss har vid upprepade tillfällen försökt undkomma sin skyldighet att utföra dessa arbeten. Trafikverket har konstaterat att Leonhard Weiss generellt brustit i planeringen och resurssättningen av dessa arbeten", skriver Trafikverket i hävningsförklaringen.

Trafikverket kommer också begära skadestånd från entreprenören. Hur mycket pengar de rör sig om kommer meddelas senare.

"Det allvarliga är att de upprepade gånger inte följt säkerhetsföreskrifterna och säkerhetsfrågor rörande arbetsmiljö är högt prioriterade för oss på Trafikverket", skriver Håkan Gustafsson i mejlet.

Reportern har sökt Leonhard Weiss som inte återkommit.

LÄS MER:Fler avgångar mellan Kinna och Göteborg – här är Västtrafiks plan

LÄS MER:Polisutredning om dödsolyckan på Viskadalsbanan klar

LÄS MER:Järnvägsövergångar stängs sannolikt inte som planerat i Mark – arbetet har skjutits fram