Trodde meddelandet kom från Nordea – blev utsatt för smishing

En Kinnaföretagare trodde sig ha fått ett sms från sin bank. Men vad som följde var en mardröm – mannen hade blivit utsatt för smishing. En bedrägerimetod som kostade honom över 340 000 kronor.

ANNONS
|

Det var en majdag förra året när en företagare från Kinna fick ett SMS på sin telefon. Mannen hade fått ett meddelande från sin bank – Nordea – där det stod att banken skulle genomföra en säkerhetsuppdatering i samband med en affär som man skulle göra med Finland.

Men det skulle visa sig vara en bluff och att avsändaren inte alls var Nordea.

Kinnabon klickade vidare på den länk som fanns i meddelandet och följde instruktionerna för att legitimera sig med sin kortläsare, logga in på sitt konto och utföra en uppdatering.

Först dagen efter upptäckte mannen att han blivit bedragen, detta när Nordeas säkerhetsservice kontaktade honom.

Han hade fallit som offer för smishing. Det är en bedrägerimetod som innebär att man får falska SMS med länkar till webbsidor där man uppmanas att exempelvis ange personliga koder. Det kan också handla om att bedragare försöker få dig att ringa ett falskt telefonnummer.

Över 300 000 kronor hade förts över från hans konton, till ett bankkonto som skulle visa sig tillhöra en kvinna från Dalarna.

Kinnabon berättade senare i polisförhör att det inte gick att se avsändarens nummer, men att det stod Nordea som avsändare.

Han förklarade för polisen att han kände sig arg, upprörd och frustrerad över händelsen, men sade också att han har tur som har en bra fru.

Kvinna från Dalarna åtalas – för medverkande i flera bedrägerier

Nu åtalar Falun tingsrätt en kvinna i 55-årsåldern, som bosatt i Dalarna, för flera fall av bedrägeribrott.

Kvinnan är misstänkt för att ha upplåtit flera av sina konton till en tredje part, som tillåtits använda hennes bankkonton och bank-id.

I bedrägeriet mot Kinnabon fördes mannens pengar över till kvinnans bankkonto, och i nära anslutning till det omsattes pengarna genom att föras vidare till andra konton, inklusive köp av kryptovaluta.

Kvinnan åtalas också för att ha tagit emot pengar på sina konton vid två andra bedrägerier. Sammanlagt handlar det om drygt 400 000 kronor.

I ett av fallen blev målsägande – en privatperson – uppringd av en man som påstod sig komma från Swish spärrtjänst som påstod att kvinnans bank-id blivit kapat och att pengar överförts från kvinnans konto till London.

Hade 14 olika bank-id – förnekar brott

Kvinnan från Dalarna hävdar sin oskuld och förnekar samtliga misstänkta brott. Hon har berättat i polisförhör att hon inte har någon aning om vad som har hänt. Hon påstår att hon inte känner till att det har kommit in pengar på hennes konton, och hon menar också att hon aldrig har lånat ut sitt bank-id.

När polisen i förhör med kvinnan frågade varför hon har haft 14 olika bank-id under 2022, sade kvinnan att hon inte kan svara på det.

Nordea har valt att ersätta den drabbade Kinnabon med majoriteten av den förlorade summan, men väljer även att polisanmäla kvinnan som nu ska åtalas.

LÄS MER:Efter vandaliseringen – nu sätts kameror igång vid Kinna resecentrum

LÄS MER:Markbo tog emot pengar från misstänkt bedrägeri – döms för penningtvättsbrott

LÄS MER:Skenebor dömda för penningtvätt och häleri

Så skyddar du dig mot olika typer av bedrägerier

Granska mejlet eller sms:et noga innan du öppnar en bifogad fil eller klickar på en länk. Är meddelandet förväntat? Brukar avsändaren uttrycka sig på det här sättet?

Var vaksam och klicka inte om meddelandet innehåller uppmaningar att till exempel lämna ifrån dig kort- eller kontonummer eller lösenord, ber dig ladda ner bilagor eller programvara eller uppmanar dig att agera snabbt.

Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap